Ben jij zwanger of ben je (net) moeder en kun je wel wat hulp gebruiken op het gebied van sport en/of voeding? Dan zit je bij Personal Training Heemskerk aan het juiste adres. Je kunt dan personal training krijgen voor de juiste begeleiding, een van de Mommyfit lessen volgen en daarnaast online de theoretische kant van de zwangerschap aangeleerd krijgen. Dit is een nieuw concept en zullen wij binnenkort meer over delen op onze socials en website.
Neem eens een kijkje op onze instagrampagina of neem contact met ons op (info@personaltrainingheemskerk.nl).

Tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap kunnen vrouwen de sportactiviteiten waaraan zij deelnamen voor de zwangerschap continueren. Dat is wat je vaak hoort en dat is in zekere zin ook wel zo. Bij Personal Training Heemskerk leer je wat je wel en beter niet meer kunt doen. Het is voor zowel moeder als kind hartstikke gezond om de algehele conditie op peil te houden. Het is daarbij wel ontzettend belangrijk dat je luistert naar je eigen lichaam. De maximale zuurstofopname bij een zwangere vrouw is namelijk verlaagd en dus zul je merken dat je uithoudingsvermogen minder wordt. Het is dus belangrijk dit te erkennen en de inspanning wat te verlagen tot een voor jou juist niveau.

Bij het sporten verhoogd je lichaamstemperatuur. Normaal gesproken is dit geen probleem maar voor een zwangere is het af te raden om dit lang te doen. Derhalve moet de trainingsduur beperkt worden tot 1 à anderhalf uur (per persoon verschillend).

Als de buik groeit zul je merken dat het bewegen minder makkelijk gaat en je niet meer dezelfde spronghoogtes kunt maken. Bovendien worden de gewrichtsbanden slapper door de hormonale veranderingen. Het is belangrijk daar de trainingen op aan te passen.

Wat mag wel en wat mag niet

Heel vaak wordt de vraag gesteld: wat mag ik nog wel trainen en wat niet meer? Logisch natuurlijk want je lichaam ondergaat een grote verandering. Sommige oefeningen worden afgeraden om te doen tijdens de zwangerschap. Zo is het verstandig om vanaf de 4emaand geen oefeningen in rugligging meer te doen vanwege de bloedstroom van de moeder die verhinderd kan worden door de druk van het kindje. Ook is het onverstandig om rechte buikspieroefeningen te blijven doen. Zeker wanneer de buik duidelijk zichtbaar wordt.

Personal Training Heemskerk kan je tijdens je zwangerschap goed helpen op het gebied van sport. Ze leert je wat je wel kunt doen, hoe je de oefeningen kunt doen en wat je beter niet kunt doen. Zo kun je op een verantwoorde manier blijven sporten tijdens je zwangerschap. Er wordt uiteraard gekeken naar wat je lichaam aankan en wat goed voelt. Luisteren naar je zwangere lijf staat op nummer 1.

Na de zwangerschap

Ook na de zwangerschap is het goed om te blijven luisteren naar je lichaam en naar het advies van de verloskundige. Zij zal je groen licht geven op het moment dat je het sporten weer op mag pakken. Bij de ene zal dit wat sneller zijn dan bij de ander maar over het algemeen mag je na ongeveer 6 weken weer beginnen met wat lichte trainingen (bij een natuurlijke bevalling). Bij een keizersnede duurt het herstel vaak wat langer en dan is het advies om nog wat langer rust te houden.

Samen met Personal Training Heemskerk zal gekeken worden naar de oefeningen die je lichaam aankan en die geschikt zijn voor een vrouw die (kort geleden) bevallen is. Samen maken we een plan om je weer goed te laten voelen in je eigen lijf. Dit kan door een voedings- en/of een trainingsplan te maken (afhankelijk van je doel).

Ervaring PT Heemskerk

Jonna, de eigenaresse van Personal Training Heemskerk, heeft zelf een dochter en weet hoe het is om zwanger te zijn, een bevalling mee te maken en om daarna weer in shape te komen. Het is namelijk niet altijd even makkelijk en dat weet zij als geen ander.

Een zwangerschap, bevalling en de periode daarna is natuurlijk voor iedereen anders maar zij zal vast bepaalde dingen herkennen waar je tegenaan loopt. Naast haar eigen ervaring heeft zij de verschillende opleidingen behaald om zwangeren en postpartum te kunnen en te mogen begeleiden en kan zij je ook vanuit de theorie op de juiste manier begeleiden. Vele mama’s gingen je al voor.